تولید محتوا چیست؟ امروزه تاکید بیشتر سئو بر تولید محتوا با کیفیت است. تولید محتوای با کیفیت باعث می شود که رتبه وبسایت شما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. برای همین اکثر مدیران وبسایت ها یکی از بخش های خود را به تولید محتوا اختصاص داده اند و سعی می کنند که بلاگ نویسان با تجربه ای را در این زمینه استخدام کنند.

 

محتوا

 

 

یکی از مشکلات اصلی این بلاگ نویسان، ایجاد محتوای مناسب با کسب و کار می باشد. اینکه چگونه محتوایی را تولید کنند که مناسب با مخاطبان وبسایت باشد و پیدا کردن یک منبع معتبر کاملا سخت است.

ما در این مقاله سئو میخواهیم در خصوص راهکار همین مشکل با شما صحبت کنیم.اینکه شما چگونه یک محتوای مناسب تولید کنید و چه مواردی برای آن نیاز دارید. پس با سئوکار باشید.

 

ضرورت تولید محتوا

حال که به ضرورت تولید محتوا پی بردیم وقت دست‌به‌کار شدن است، اما دست نگه دارید و بیایید قبل از پختن آش تولید محتوا، مواد مورد نیاز این آش را بشناسیم و در قدم اول بیایید کمی بیشتر از آشی که قرار است بپزیم بدانیم.

آوینا کائوشیک در پاسخ سؤال محتوا چیست ؟ بیان می‌کند: «محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی می‌افزاید. این ارزش‌ها با کمک کردن به مخاطب در انجام بهتر شغل خود، دقیق‌تر شدن آن‌ها، خندان، سرگرم کردن آن‌ها و آموزش فراهم می‌شود.»

برخی دیگر  محتوا را چنین تعریف می‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”

 

 

 

محتوا چیست ؟

 

instagram

 

 

 

محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا است که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. اکنون که بسیاری از کسب‌وکارها در مورد مدیریت محتوا، توسعه محتوا، استراتژی محتوا و هر چیز دیگر محتوا صحبت می‌کنند، یافتن معنی دقیق محتوا دشوار است. برای سؤال محتوا چیست ، بسیاری تعاریف مختلفی از محتوا را ارائه داده‌اند که در ادامه به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. “چیزی است که از طریق برخی از رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف” بیان می‌شود.  برخی دیگر  محتوا را چنین تعریف می‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”. این تعریف دارای پنج جزء است:

  • اطلاعات
  • هدف
  • مخاطب
  • کانال
  • فرم

رمز ایجاد ارتباطات موفق، در شناسایی و بهینه‌سازی دقیق هر یک از این عناصر منحصر به ‌فرد است. در زیر به توضیح 5 عنصر و نحوه‌ی عملیاتی کردن آن‌ها می‌پردازیم.

1) اطلاعات

چه ایده‌هایی را منتشر می‌کنید؟ اطلاعات ترکیبی از مهم‌ترین ایده‌هایی است که مخاطب باید آن‌ها را بداند. نیاز به دانستن جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونه‌ها) که از آن ایده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

2)هدف

چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌خواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟ محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید. بیان دقیق این هدف به مخاطبان شما انگیزه دهد و محتوای تولیدی را بهبود می‌بخشد.

3) مخاطب

برای این محتوا مخاطب هدف شما چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او، محتوا تولید می‌کنند. افراد و مخاطبانی که می‌خواهید به آن‌ها دست یابید، دغدغه‌ها و سؤالات آن‌ها را شناسایی کنید.

4) کانال

چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان هدف شما حضور ندارند پست نگذارید. اگر افرادی که می‌خواهید محتوای شما را ببینند و به آن‌ها دست یابید در لینکدین هستند، پست‌ها و محتوای خود را آنجا قرار دهید. با تمام کانال‌هایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند، شروع کنید. از یک “فیلتر هدف” برای بررسی  لیست کانال‌هایی که به شما در رسیدن به هدف بهتر کمک می‌کنند، استفاده کنید. سپس، از مخاطبان یا “فیلتر هدف” برای محدود کردن بیشتر لیست استفاده کنید و روی آن کانال‌هایی که به طور مؤثر افرادی که به آن‌ها می‌خواهید دست یابید را هدف قرار می‌دهند، تمرکز کنید.

5) فرم

چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش می‌دهید؟ پس از انتخاب کانال‌ها، نوبت به انتخاب ژانر می‌‌رسد. با انتخاب نوع محتوا شروع کنید. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست بسازید. سپس فرم را از نظر نوع رسانه، طول، اندازه، سبک و غیره در نظر بگیرید تا یک محتوای مطلوبی تولید کنید. اما محتوا از نگاه هر مخاطبی متفاوت است و با وجود این همه تبلیغات در مورد بازاریابی محتوا، برای یک لحظه فکر کنید که محتوا چه تعریفی دارد؟ محتوا با توجه به بافت و موضوع برای افراد و موقعیت‌های مختلف، معانی مختلفی دارد. در زیر نگاهی می‌اندازیم به تعاریفی که برخی دیگر درباره محتوا داشته‌اند.

 

محتوا آگاهی‌دهنده (عملی، کاربردی، تاکتیکی) است

 
به گفته کانال MeetTheBossTV محتوا اطلاعات جذاب، مرتبط، قابل اعتماد، جالب، سرگرم‌کننده در قالب متن، تصویر، ویدئو یا صوتاست. هایدی کوهن می‌گوید: «محتوا اطلاعات با کیفیت و مفیدی است که داستان را به شیوه‌ای متناسب با هدف ایجاد یک احساس و یا ایجاد تعامل انتقال می‌دهد. »  ارائه محتوای زنده یا غیر زنده را می‌توان با استفاده از انواع فرمت‌ها از جمله متن، تصویر، ویدئو، صوت و یا سخنرانی بیان کرد. هنگامی که از محتوا برای اهداف بازاریابی استفاده می‌شود، محتوا باید شامل برندسازی سازمان بوده و خالی از هر نوع تبلیغ باشد و از یک فراخوان برای عمل استفاده کند. به عقیده‌ی برایان آیزنبرگ محتوای وب مثل یک گفتگوی عمومی است که بین شما و بازدیدکننده اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات این مکالمه یک طرفه، دو طرفه (بین بازدید‌کننده و شما) و یا گفتگو بین بازدیدکنندگان است. سایت MjGlobalCom در تعریف محتوا می‌گوید: «محتوا یعنی تصویر، ویدئو، بلاگ، اینفوگرافیک، مصاحبه، نظرهای مختلف، گیف، آهنگ، داستان، نکات، دانستنی‌ها و غیره.» 

 

محتوا تجربه است (مفید، هدفمند، نتیجه‌گرا)

آوینا کائوشیک در پاسخ سؤال محتوا چیست ؟ بیان می‌کند: «محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی می‌افزاید. این ارزش‌ها با کمک کردن به مخاطب در انجام بهتر شغل خود، دقیق‌تر شدن آن‌ها، خندان، سرگرم کردن آن‌ها و آموزش فراهم می‌شود.»

کاترین آراگون نیز می‌گوید: «محتوا هرگونه اطلاعاتی است که اعتماد و اعتبار را برای مشتریان ایده‌آل خود فراهم می‌کند.» جوآن دامیکو هم نظر خود را چنین بیان می‌کند که محتوا هر گونه ایجاد ارتباط در هر رسانه‌ای است که به یک هدف کمک می‌کند. این هدف می‌تواند آموزش، اطلاع رسانی، سرگرمی، هشدار، توصیف خود و یا جرقه شروع مکالمه در یک زمینه خاص باشد. جو پولیزی تعریفی ساده از محتوا ارائه می‌دهد: «اطلاعات جذابی که آموزنده، جالب و سرگرم‌کننده است.» لیندون نا نیز چنین می‌گوید: «هرچیزی روی URL که می‌توان استفاده کرد، چیزی که خواندنی یا دیدنی یا قابل دانلود است.» بری فلدمن محتوا چیست را اینگونه پاسخ می‌دهد:  «تعریف ساده آن، پاسخ به سؤالات مشتریان است.» اندرو جانسون معتقد است محتوا هر چیزی جذاب، زیبا و هوشمندانه است و باید اساساً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

 

واژه محتوا بسیار مبهم است

متی. تی. گرانت می‌گوید: «مشکل تعریف محتوا به اصطلاح “محتوا” مربوط است. اگر یکی بخواهد منطقی پاسخ دهد احتمالاً با این جمله شروع می‌کند “محتوا هر چیزی را شامل می‌شود “ و پس از آن بگوید: محتوا به طور خاص هرچیزی را دربر نمی‌گیرد”. در نهایت، بگوید محتوا یک اصطلاح دوگانه عمومی به معنی “فرم” است که در آن فرم هم می‌تواند یک شکل فیزیکی، یک جعبه، یک شیشه، یک بطری و یا یک شکل متعارف رسانه مثل ویدیو، سریال یا یک مقاله، یک پست وبلاگ، یک نمایشنامه، یک رمان باشد. بنابراین اساساً می‌توان گفت که محتوا یعنی اطلاعات. به این معنا که محتوا مطلبی است که به اشکال مختلف بیان می‌شود.» اما به نظر الیور بلانچارد واژه محتوا آنقدر مبهم است که می‌تواند به معنای هر چیزی باشد و در عین حال می‌توان گفت هیچ معنایی ندارد. در اصل این واژه به معنای “چیزی برای پر کردن یک فضای خالی” است که می‌تواند عکس، ویدئو، تبلیغ بازاریابی، یک تحلیل کامل، شعر، متن‌های پوچ و بی‌ارزش باشد. چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که حجم محدودی فضا وجود دارد که باید با محتوا آن را پر کرد.

در نهایت، هرکسی دیدگاه و تعریفی متفاوت از محتوا دارد. همانطور که در تعاریف بالا برای سؤال محتوا چیست  شاهد بودیم، برخی تعریف محتوا را وسیله‌ای برای پاسخ به سؤالات مشتریان، برخی آموزنده و مفید دانسته و برخی هنوز معنای آن را مبهم می‌دانند. نظر شما چیست؟ شما چه تعریفی از محتوا دارید؟

 

 

محتوایتان را می‌توانید در 4 قالب اصلی تولید کنید:

  • تصویر
  • ویدئو
  • صدا
  • متن

که هرکدام از این قالب‌ها کارکردهای خاص خود را دارند اما موضوع مهم افزایش تقاضای بازار برای محتوای ویدئویی است که به همین جهت توجه ویژه‌ای می‌طلبد. و به نوعی می‌توان گفت محتوای ویدئویی آینده بازاریابی محتوا است.

 

 

 

 

 

فرمت‌هایی که تعداد آن‌ها بالغ بر 40 می‌باشد که برخی از آن‌ها برای همه‌ی قالب ها و برخی برای تنها یک قالب کاربرد دارند.

از فرمت های رایج محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موشن گرافیک
  • اینفوگرافیک
  • وایت پیپر
  • رپورتاژ
  • و …

 

 

طبیعی است که بسیاری از ما که پس از راه‌اندازی کسب و کارمان به فکر تولید محتوا بیوفتیم و باز هم طبیعی است که سئو و دریافت رتبه مناسب از موتورهای جستجو یکی از اصلی‌ترین اهداف تولید محتوا وب سایت ما باشد اما همه اینها به یک منظور صورت می‌گیرد فروش بیشتر و به همین دلیل پیش از تولید محتوای بلاگ برای کسب رتبه و پس از آن کارهایی لازم است انجام شود.

1) در ابتدا باید مطالب اولیه وبسایت شما کامل باشد، درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقررات و توضیحات محصول صفحات اولیه‌ای هستند که اگر فکری به حالشان نکرده باشید مخاطب، از شما خرید نخواهد کرد.

2) حال نوبت مطالب بلاگ است مطالب سئو محور که هدف اصلیشان دیده شدن در صفحات اولیه گوگل و جذب مخاطب از طریق کلیک بر روی آن‌ها است.

3) از اول می‌خواستید مقالات تالیفی تولید کنید؟ می‌خواستید با مخاطب تعامل داشته باشید؟ الان وقت این کار است زیرا مخاطب وارد وبسایت شما شده است و باید از این طریق اعتماد او را جلب کنید.

4) حال وقت تبلیغ است، تبلیغ محتوا و محصولاتتان! اکنون می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند شبکه های اجتماعی ، تبلیغات کلیکی ، رپورتاژ و راه‌های بسیار دیگری برای معرفی و تبلیغ استفاده کنید.

و اما فاجعه کجا رخ می‌دهد؟

فاجعه زمانی است که شما قبل از تکمیل مراحل 1 و 2 و 3 سراغ مرحله آخر یعنی تبلیغات بروید!

 

 

نوبت به پرسیدن سؤال بعدی است:

متوجه شدم آش محتوا برای من مناسب است، متوجه شدم آش محتوا چیست و از چه بخش‌ها و موادی تشکیل شده‌است. حال چگونه باید این آش را پخت؟؟ چگونه باید محتوا را تولید کرد؟؟ چگونه باید کاری کرد تا مخاطب محتوای ما را بخواند؟؟

چگونه محتوای مناسب تولید کنیم لینک
ایده‌هایی برای تولید محتوا لینک

تولید محتوا هم مانند هر فعالیتی قابلیت توسعه و گسترش دارد و برای این منظور نیز تمرین‌هایی وجود دارد، تمرین‌هایی که به شما کمک می‌کند موضوعات بهتری انتخاب کنید و با کیفیت بیشتری به تولید در رابطه با آن موضوعات بپردازید. در لینک زیر به برخی از این تمرین‌ها اشاره کرده‌ایم:

تمرین‌هایی برای ایده‌پردازی در تولید محتوا

در ادامه بصورت مرحله به مرحله آموزش نحوه تولید محتوا  و نکاتی که برای تولید نیاز است رعایت شود را توضیح می‌دهیم:

قسمت اول: محتوا را بشناسیم

اولین چیزی که با شنیدن نام محتوا به ذهن خطور می‌کند به احتمال زیاد تولید محتوا است. و اولین عبارتی که پس از شنیدن تولید محتوا در ذهن ما نقش می‌بندد تولید محتوا از نوع متن و نوشته است. آیا واقعاً همینطور است و محتوا صرفاً به تولید محتوا محدود می‌شود؟ پاسخ قطعا خیر است زیرا تولید محتوا یکی از بخش‌های بازاریابی محتوا است که با توجه به موضوع، لحن آن می‌تواند منجر به جذب مخاطب، جلب اعتماد او و در مراحل بالاتر می‌تواند ابزاری برای فروش و جلب اعتماد مشتریان محسوب شود.
و اما سؤال بعدی این است: آیا تولید صرفاً به محتوای متنی ختم می‌شود؟
پاسخ به این سؤال نیز قطعا خیر است زیرا محتوای متنی یکی از 4قالب  اصلی تولید محتوا است و صوت، ویدئو و تصویر نیز دیگر قالب‌های تولید محتوا محسوب می‌شوند.
حال وقت پرداختن به تعریف علمی محتوا است:

اگر محتوا را: “ ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص”  تعریف کنیم پنج جزء اصلی این تعریف عبارتند از:

اطلاعات

چه ایده‌هایی را منتشر می‌کنید؟ اطلاعات، ترکیبی از مهم‌ترین ایده‌هایی است که مخاطب باید آن‌ها را بداند. نیاز به دانستن جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونه‌ها) که از آن ایده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

هدف

چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌خواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟ محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید و با تمام منابع خود بر روی آن هدف خاص متمرکز شوید.

مخاطب

برای این محتوا مخاطب هدف شما چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او، محتوا تولید می‌کنند. افراد و مخاطبانی که می‌خواهید به آن‌ها دست یابید، دغدغه‌ها و سؤالات آن‌ها را شناسایی کنید.

کانال

چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ در شبکه‌های اجتماعی؟ وبلاگ خودتان یا وبلاگ‌های پربازدید؟ همه این‌ها بستگی حضور مخاطب شما دارد. اگر مخاطبانتان بیشتر در اینستاگرام حضور دارند، تمرکز اصلیتان باید روی اینستاگرام باشد، نه وبلاگ و نه سایر شبکه‌های اجتماعی.

فرم

چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش می‌دهید؟ پس از انتخاب کانال‌ها، نوبت به نوع محتوا می‌‌رسد.. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست؟ کدام‌یک؟ چگونه می‌توانید به بهترین نحو ممکن پیامتان را به گوش مخاطب برسانید؟

قسمت دوم: چگونه شروع کنیم

بیایید رو راست باشیم وقتی کلمه محتوا را می‌شنوید، مغزتان به چیزی جز نوشته و متن و طومار و کتاب و… فکر می‌کند؟ واقعا به گزارش فکر می‌کند؟ به پرسش‌نامه چطور؟ شاید باورپذیر نباشد ولی حقیقت دارد و محتوا قالب‌ها و فرمت‌های گوناگونی دارد همانطور که مثال زدم محتوا ممکن است یک گزارش باشد، ممکن است مسابقه فوتبال باشد، ممکن است موزیکی باشد که در حال گوش دادن به آن هستیم و از آن هم فراتر چیزی که به آن فکر می‌کنیم خود یک محتوا است. در این بخش با معرفی قالب‌های کلی محتوا  و قالبهایی که با آن میتوانید به تولید محتوای وب سایت خود بپردازید با ما همراه باشید.

محتوای متنی

درتحقیقات جهانی انجام شده در حوزه محتوا و البته پژوهش‌هایی که ما در فرامحتوا انجام دادیم همواره محتوای متنی توانسته بیشترین اعتماد مخاطب را جلب کند. به همین دلیل است که مقالات پژوهشی در قالب نوشته منتشر می‌شوند. یا در بین مجموعه‌هایی که هم کتاب و هم فیلم آن‌ها موجود است، کتابشان بیشتر جنبه یادگیری و فیلم بیشتر جنبه سرگرمی را بخود می‌گیرد و به طور کلی نوشته حس اعتماد در ما برمی‌انگیزد.

محتوای صوتی

صوت و انواع جلوه‌های صوتی در بازاریابی محتوا می‌تواند تأثیر مضاعفی نسبت به قالب متنی داشته باشد و به همین دلیل در سال‌های طلایی رادیو بسیاری از محتواهای صوتی ازجمله کمدی، درام، کنسرت­های موسیقی کلاسیک، اخبار و گزارش‌های برای میلیون‌ها آمریکایی پخش‌شده است.

محتوای ویدئویی

اخیراً یکی از روندهای قابل‌توجه در رسانه‌های دیجیتال، تأکید بر تولید محتوای ویدئویی بوده است بسیاری در این زمینه معتقدند که تغییر رویه به استفاده از محتوای ویدئویی به دلیل تغییر عادات رسانه است و این مسئله که مردم کمتر به تمایل خواندن کلمات دارند در این تغییر رویه بی‌تأثیر نیست. امروزه مدیران بازاریابی محتوا به‌خوبی می‌دانند که با چارچوب‌های مشخص‌شده ، بهترین موضوع برای تولید محتواهای ویدئویی، تهیه فیلم‌های آموزشی و توضیحی، مصاحبه‌های مسئولان، فیلم‌های بدون تاریخ انقضا همچون تهیه غذا و … و ویدئوهای تبلیغاتی است.

محتوای تصویری

بازاریابی محتوا بصری امروزه یکی از پرطرفدارترین محتواهای بازاریابی دیجیتال است و استفاده روزافزون از رسانه‌های اجتماعی بصری مانند فیس‌بوک، توییتر، لینک دین، پینترنست، اینستاگرام و … موجب شده تا صاحبان کسب و کار و بازاریابان دیجیتال آنلاین از این نوع محتوا استفاده فراوانی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند.. از عوامل موفقیت محتواهای تصویری، این است که این نوع محتوا توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و فرآیند تولید آن ساده‌تر بوده و یکنواختی محتواهای متنی را نیز ندارد. آمارها نشان می‌دهد که محتوای بصری ۹۳ درصد ارتباطات انسانی را تشکیل داده است.

قسمت سوم: در چه فرمتی بنوسیم

نحوه تولید محتوا صرفاً به قالب‌های محتوا خلاصه نمی‌شود و پس از انتخاب قالب محتوا مرحله بعدی انتخاب فرمت محتوا است. بارها و بارها شاهد آن بودیم که سلیقه مشتریان تغییر کرده و به موجب آن تاکتیک‌های بازاریابی نیز دچار تحول شده‌اند. بنابراین بازاریابان باید دائما شیوه و اساس کار خود را تغییر دهند. قبل از پرداختن به نحوه تولید محتوا در هریک از فرمت‌های اشاره شده اجازه دهید با یک مثال تفاوت بین فرمت محتوا و قالب محتوا را بیان کنیم: محتوای ویدئویی یک قالب محتوا است، اما این ویدئو چه فرمتی خواهد داشت؟ گزارش؟ پخش زنده؟ یا موشن گرافیک؟ به هرکدام از موارد  گزارش، پخش زنده، موشن گرافیک و… یک فرمت محتوایی محسوب می‌شوند.

حال وقت آن است که به معرفی برخی از رایج‌ترین فرمت‌های محتوایی بپردازیم:

Article (مقاله)

اغلب ما این مقالات را به وبلاگ یا مقالات وبلاگ می‌شناسیم که چندان بی‌ربط هم نیست و از بارزترین ویژگی‌های آن تعداد کلمات بین 1000 تا 3000کلمه آن، پرداختن به یک موضوع خاص و فاقد پیام تبلیغاتی بودن، است که از انواع رایج آن می‌توان مقالات چگونگی و چک لیستی اشاره کرد.

ebook (کتاب الکترونیکی)

حتمالا بسیار دیده‌اید که وب‌سایت‌ها کتاب‌هایی را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند، البته رایگان رایگان که خیر! حداقل یک ایمیل ناقابل در ازای هر دانلود از شما خواهند گرفت. به این محتوا کتاب الکترونیکی می‌گویند و بیشتر جنبه آموزشی و کاربردی دارد. خلاصه بگویم باید محتوایی قرار دهید که از نظر مخاطب ارزش دانلود و دادن ایمیل داشته باشد. این نحوه تولید محتوا دو فایده اصلی برای وب‌سایت شما خواهد داشت: جمع‌آوری دیتابیس از مخاطبان، شناساندن برند خود به عنوان مرجع علمی نزد مخاطب

پادکست

پادکست را می‌توان رادیوی شخصی شده نامید، به این صورت که این امکان را به فرد می‌دهد تا به محتوای صوتی مورد علاقه خود را در هر زمان که بخواهد گوش دهد. امروزه با توجه به اتلاف وقت افراد در وسایل نقلیه عمومی، پشت چراغ قرمز و… با تولید پادکست نه تنها  به وقت مردم احترام گذاشته بلکه می‌توانید اثربخشی خود را نیز افزایش دهید.

موشن‌گرافیک

موشن گرافیک آنچه را که معمولاً ثابت و بدون حرکت است، از طریق ترکیب انیمیشن و طراحی گرافیک به ویدیوی دیجیتال تبدیل می‌کند. سال‌ها این شیوه در فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها برای به حرکت در آوردن عناوین و پس‌زمینه‌ها و دیگر کاربرد‌ها استفاده می‌شد اما با پیشرفت بازاریابی ویدیو محور، کارکرد آن از حد فیلم‌های سینمایی و تلویزیون پا فراتر نهاد و به ابزاری پراهمیت و محبوب در ارائه محتوا تبدیل شد.

نکته قابل توجه این است که بالغ بر 40نوع فرمت محتوایی وجود دارد و ما در این مقاله به صورت انتخابی به 4مورد از اثربخش‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها پرداختیم.

قسمت چهارم: چگونه مطلبمان را استاندرد کنیم

تولید محتوا یکی از مهمترین عوامل رشد و بهبود رتبه وب‌سایت شما در موتور‌های جستجو بوده و به دیده شدن برند شما در صدر نتایج جستجو شده، کمک شایانی خواهد کرد. اما آیا حقیقتاً صرف آنکه محتوایی تولید کرده و آن را در سایت خود بارگزاری کنیم، مخاطب آن را خواهد دید، خواهد خواند؟ گوگل بهترین ابزار برای رساندن پیام به گوش مخاطب خواهد بود و رسیدن به استانداردی که گوگل، محتوای شما را پیشنهاد دهد دقیقا تعریف بهینه‌ سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. در حقیقت محتوای سئو محور محتوایی هستند که متناسب با سلیقه و استانداردهای گوگل تولید شده و به نوعی پاسخی برای نیازها و سوالات مخاطبان شما را پوشش خواهد داد. البته برای سئو تنها نوشتن محتوای خوب کافی نیست و بخشی از آن به بیرون از سایت ما مربوط می‌شود که در این بخش سه مورد از رایج‌ترین استانداردهای سئوی درون وب‌سایت را به شما معرفی می‌کنیم و در مطالب بعدی روش‌های برای سئوی بیرون سایت معرفی خواهیم کرد:

تگ عنوان Title-tag

تگ عنوان، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عوامل برای سئو است. چرا اهمیت دارد؟ به این دلیل که به موتور جستجوگر و کاربران کمک می‌کند موضوع محتوای شما را تشخیص دهند. بنابراین کلمه‌ی کلیدی که می‌خواهید در رتبه‌بندی آن جایگاه مناسبی به دست آورید باید درون تگ عنوان باشد و حتی بهتر است تگ عنوان با آن آغاز می‌شد. براساس وب‌سایت Moz، تگ عنوان‌های با کلمات کلیدی در آغاز بهتر از تگ عنوان‌هایی که کلمات کلیدی را در پایان خود داشتند مفید بودند.

توضیحات متا Meta-Description

توضیحات متا، همچون یک دروازه بین موتور جستجوگر و مخاطبین شما عمل می‌کنند. اگر به‌خوبی تهیه شده باشند می‌توانند روی تعداد کلیک‌ها تأثیر بگذارند که یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برای موتور جستجوگر است. فقط از استفاده نکردن توضیحات متای یکسان برای دو مطلب غیرهمسان در وب‌سایتتان اطمینان حاصل کنید. این موضوع می‌تواند باعث کاهش رتبه‌ی شما در موتور جستجوگر شود. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که حتما از کلیدواژه‌تان در توضیحات متا استفاده کنید.

متن جایگزین تصویر Alt tag

زمانی که موتورهای جستجوگر وب‌سایت شما را بررسی می‌کنند، امکان دیدن تصویری که شما برای مخاطبینتان به نمایش می‌گذارید برای آن‌ها ممکن نیست. چیزی که Alt tag انجام می‌دهد افزودن متنی به جای عکس است که به موتور جستجوگر  امکان فهمیدن محتوای عکس شما و دادن ارزش در سئو را به آن می‌دهد. موضوعی که در این باره باید به آن توجه کنید آن است که اگر عکس فقط جنبه‌ی زینتی و زیبایی دارد، نیازی به داشتن متن جایگزین تصویر نیست چرا که این کار به بهبود سئو وب‌سایت کمکی نمی‌کند.

قسمت پنجم: چگونه از بیرون هم محتوایمان استاندارد بنظر برسد

در قسمت قبل مجموعه صفر تا صد تولید محتوا به معرفی سئوی درون سایت و استانداردهای آن پرداختیم و اشاره کوچکی به سئوی بیرون سایت کردیم و اشاره کردیم که سئوی درون سایت به شیوه‌هایی از سئو گفته می‌شود که بدون دست زدن به محتوای درون وب‌سایت روی سئوی شما تاثیر می‌گذارند. حال در این قسمت به معرفی 4 روش سئوی بیرون سایت می‌پردازیم:

لینک‌سازی و حذف لینک خراب

وقتی محتوایی می‌نویسید که جذاب است و به دل افراد می‌نشیند، بسیاری از آن‌ها محتوای شما را در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند و به شما ارجاع می‌دهند. این اتفاق بسیار مناسب است به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند، اما حواستان به این لینک‌ها باشد زیرا اگر این لینک‌ها حذف شود رتبه خوب شما نیز حذف می‌شود از آن بدتر اگر این لینک‌ها زود حذف شوند ممکن است گوگل شما را جریمه هم بکند.

اطمینان از حداقلی بودن زمان عدم امکان دسترسی به وب‌سایت

زمان حداکثری دردسترس بودن، نشانه قابل اعتماد بودن است که موتورهای جستجوگر به آن توجه می‌کنند. زمانی که وب‌سایت شما اغلب غیر قابل دسترس است، احتمال آن که ربات‌های گوگل برای دسترسی به وب‌سایت شما با مشکل مواجهه شوند بسیار زیاد است و این به معنی پرچم‌های قرمز در الگوریتم آن‌هاست که به معنی آن است وب‌سایت شما کار نمی‌کند. این موضوع می‌تواند به شدت مضر باشد. در بهترین حالت، ربته‌بندی وب‌سایت شما  سقوط می‌کند. قابل اعتماد بودن و ثبات موضوعاتی بسیار مرتبط هستند. که منجر به بهبود سئو وب‌سایت می‌شوند. بنابراین از داشتن سرورهای پشتیبان برای زمانی که وب‌سایت شما از دسترس خارج می‌شوند، اطمینان حاصل کنید.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث بهبود  سئو وب‌سایت شما شود. همچنین می‌تواند باعث جذب بازدید کنندگان از طریق اطلاعات حساب کاربری شما شود. میزان دنبال‌کننده‌ها و میزان فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به ربته‌بندی شما در جستجو کمک کند.

اضافه کردن نقشه‌ی سایت به گوگل وبمستر

این نقشه برای موتورهای جستجوگر بسیار مفید است که از طریق آن می‌توانند دسترسی مناسبی به محتوای وب‌سایت شما داشته باشند. با اضافه کردن نقشه وب‌سایتتان در گوگل وبمستر Google webmasters می‌توانید امکان دسترسی راحت‌تر ربات‌های گوگل به وب‌سایت را به ارمغان آورید که به رتبه‌بندی صفحات جدید وب‌سایت شما بسیار کمک می‌کند که در نتیجه می‌تواند روی رتبه‌ی مربوط به کلمات کلیدی تأثیر گذار باشد. پلاگین محبوب وردپرس Yoast SEO به صورت خودکار برای شما نقشه‌ی وب‌سایتتان را تهییه می‌کند. دیگر پلاگینی که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد Google sitemaps است که کاملاً تمرکز بر تهییه نقشه از وب‌سایت دارد. حتی اگر یکبار اقدام به اضافه کردن نقشه وب‌سایت خود کرده‌اید، در صورت عدم وجود صفحات جدید در موتور جستجوگر می‌توانید دوباره اقدام به این کار کنید.

قسمت ششم: چگونه محتوایمان را به گوش مخاطب برسانیم

بیایید فرض کنیم که صاحب بهترین محصول دنیا هستید یا بهترین خدمت روی کره زمین را ارائه می‌دهید، و  از طرفی بهترین محتوای دنیا را نیز تولید کرده‌اید، با رعایت تمامی اصول سئوی وبسایت و… . خب که چه؟ این محتوا و محصولمان را باید قاب کنیم و به دیوار بزنیم تا هرروز هنگام دیدن آن بگوییم:

“واو چه محتوایی؟”

قطعا پاسخ خیر است و اگر مخاطب نتواند محتوای ما را ببیند، بهترین محتوای دنیا هم به هیچ دردی نمی‌خورد. ‌به همین دلیل برخی اعتقاد دارند که انتشار محتوا از تولید محتوا مهم تر است.

درواقع اگر انتشار محتوا اهمیت چندانی نداشت، شبکه های اجتماعی امروزه بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال نداشتند. ابزارهای بسیار کاربردی مانند تبلیغات کلیکی موتورهای جستجو نظیر گوگل و یا بسیاری از بنرهایی که در سایت‌های مختلف می‌بینیم یا حتی رپورتاژهای گوناگون و محتوای مهمان وجود نداشت. از آن مهم‌تر رسالت اصلی ایمیل که به عنوان یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در رساندن صدایمان به گوش مخاطب شناخته می‌شود چیزی جز انتشار محتوا نیست!

همچنین پژوهش صورت گرفته از کسب‌وکارهای ایرانی توسط فرامحتوا  نشان داد که انتشار و ارزیابی محتوا یکی از بزرگترین چالش‌های آن‌ها در پیاده‌سازی فرایندهای بازاریابی محتوا است.

برای انتشار محتوا راه‌های بسیاری پیش روی ماست که در زیر به معمول‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

وبلاگ

وبلاگ‌ها از بهترین و امن‌ترین درگاه‌های اشتراک‌گذاری محتوا محسوب می‌شوند و طبق پژوهش‌های انجام شده توسط فرامحتوا در نمایشگاه الکامپ بیشترین اعتماد مخاطبین را در میان سایر درگاه‌های اشتراک‌گذاری محتوا مانند شبکه‌های اجتماعی و… به خود اختصاص می‌دهد. وبلاگ‌ها امکانات بیشتری از سایر شبکه‌ها در اختیار شما و البته مخاطبتانتان قرار می‌دهد، شما می‌توانید اطلاعات اضافی مانند محتوای مولتی‌مدیا، مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه و شخصی سازی محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد. بهترین کارکرد وبلاگ برای مخاطبین نیز دریافت اشتراک و امکان مطالعه در وسایل مختلف مانند کامپیوتر و تلفن همراه هوشمند است، البته به شرطی که وبلاگ شما رسپانسیو باشد!

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بیشترین مخاطب را در میان تمامی رسانه‌های دیگر برای به اشتراک گذاری محتوا دارند، پس اگر به دنبال مخاطب بیشتر می‌گردید بهتر است توجه ویژه‌ای به شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. مهمترین مزیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز همین موضوع به علاوه در دسترس بودن آن است. زیرا بسیاری از افراد نه وقت آن را دارند که یک محتوای 1000کلمه‌ای را در وبلاگ شما مطالعه کنند و نه حتی حوصله آن را دارند اما به راحتی با یک لمس می‌توانند محتوای شما را خوانده و حتی علاقه‌مندی خود را نیز نسبت به آن ابراز کنند. پس بهتر است محتوای اصلی و در واقع هسته محتوایی خود را در وب‌سایت قرار دهید و خلاصه آن را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید و در انتها برای مطالعه کامل مطلب از مخاطب دعوت کنید که به وبلاگ شما بیاید.

حال چه باید کرد؟

در انتها یک نکته می‌ماند و آن این است که با توجه به موارد ذکر شده در بالا، امکان تولید محتوا با ساختار معرفی شده برای شما وجود دارد یا خیر؟

اگر این امکان وجود دارد که امیدواریم مطالب ما توانسته باشد شما را راهنمایی کند ولی اگر گمان می‌کنید که بهتر است فرایندهای تولید محتوا را برون‌سپاری کنید، ما با افتخار این کار را برای شما انجام می‌دهیم:

 

 

 

 

لیست کلمات کلیدی را تهیه کنید

تولید محتوا

یکی از دلایل فنی که شما به تولید محتوا میپردازید، به کار بردن کلمات کلیدی داخل وبسایتتان میباشد. لیست کلمات کلیدی که میخواهید برروی آنها برنامه ریزی کنید را بنویسید و شروع به نوشتن کنید.برای اینکار میتوانید از ابزارهای سئو برای تولید محتوا استفاده کرده و کلمات و عبارت مرتبط که بیشترین جستجو را دارند را بیابید. 

از ابزارهای تولید کننده عبارت مرتبط با کلمات کلیدی استفاده کنید

ابزار تولید محتوا

غیر از گوگل، ابزارهای بسیاری وجود دارند که با توجه به کلمه کلیدی ، عبارت مورد نظر را تولید میکنند. یکی از ابزارها و وبسایتها ubersuggest است که بهترین عبارتهای که دارای بیشترین میزان جستجو هستند را به شما نشان میدهد.

نوشتن عنوان در تولید محتوای گیرا و جذاب

متسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد تازه در نوشتن محتوای خود می کنند، عنوان محتوای خود را دست کم میگیرند یا یک عنوان کلی می نویسیند مانند " روشهای افزایش بازدید وبسایت " این عنوان علاوه براینکه تکراری می باشد مخاطبان کمتری به خود می گیرد. عنوان مهمترین بخش است زیرا درعنوان می توانید کلمات کلیدی و یا عبارتهای مهم را به طور هوشمندانه به کار ببرید و از همه مهمتر اینکه این عنوان محتوای شماست که کاربر را جذب می کند پس در نوشتن آن دقت بسیاری کنید.

محتوای وبسایتهای رقیب خود را چک کنید

قبل از تولید محتوا، مقالات وبسایتهای رقیب را بررسی کرده و سعی کنید که کاستی هایی که در تولید محتوا آنها وجود دارد را در بخش محتوای وبسایت خود رفع کنید اگر هم اصلا درحوزه کاری شما مقاله خوبی وجود ندارد، این کاملا به نفع شماست و لازم نیست که تلاش زیادی برای بالا آمدن وبسایت خود بکنید.

نیاز کاربر در تولید محتوا را در نظر بگیرید

مخاطب اصلی محتوای وبسایت شما، کاربرانتان می باشند پس باید محتوایی تولید کنید که نیاز های آنها، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبال هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران، ساعت هایی زیادی را دراینترنت تلف می کنند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند، اگر شما بتواند نیازهای اصلی آنها را از طریق تولید محتوا مورد پوشش قرار دهید، میتوانید به یک منبع معتبر تبدیل شوید.

به موضوع اصلی سطحی نپردازید

یکی از مشکلات اصلی اکثر مقالات وبسایتها این است که مطالب کاملا تیتروار و بدون بیان جزییات مطرح می شود.اگر شما به مساله تخصصی می پردازید، باید سعی کنید تمامی اطلاعات و مسائل جز آن را بیان کنید. جزیی پرداختن به موضوع اصلی باعث تمایز وبسایت شما با دیگران می شود.

در چند مقاله متفاوت به بررسی موضوع بپردازید

گاهی بعضی از موضوعات هستند که چند جنبه برای توضیح دارند اما با یک موضوع یکسان. برای مثال همین مقاله که برای شما نوشتیم. روش های تولید محتوا فراوانی با جنبه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید در هر مقاله، روش ها و ایده های مختلف را توضیح دهید. البته این نکته را در نظر بگیرید که ایده های شما باید دارای جنبه های مختلفی باشند نه اینکه دنباله هم باشند.

مخالف بقیه بنویسید

اجازه بدهید که با یک مثال این مورد را بیان کنیم. شما به عنوان یک بازاریاب محتوا نقش مفید شبکه های اجتماعی را م یدانید و آن را یک نیاز ضروری می دانید و همه در این خصوص دارای نظر یکسان با شما هستند اما شما ایندفعه به جای خوبی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محتوا، ضررهای آن را بنویسید. این نوع مقالات نشان میدهد که شما به نکاتی توجه میکنید که دیگران توجهی نمی کنند و باعث تمایز شما با دیگران می شود. به اینها در دنیای تولید محتوا میگویند " تکنیک خوانده شدن مقاله "

یک لیست از مقالات تولیدی خود داشته باشید

یک لیست کامل از تمامی مقالات تولیدی وب سایت خود تهیه کنید. مزیت اینکار این می باشد که شما به راحتی میتوانید نسبت به موضوع اصلی وبسایت خود، به بقیه بخش ها بک لینک بدهید.

بهترین مقالات تولیدی دیگر وب سایت را قرار دهید

همیشه هستند افراد متخصصی که برای دیگر وبسایتها می نویسند. شما باید این افراد را پیدا کنید و مقالات آنها را در وبسایت خود قرار دهید. منظور ما کپی کردن نیست بلکه به شیوه و نگارشی متفاوت محتوای آنها را با ذکر منبع در بخش مقالات خود قرار دهید. البته بهتر این تکنیک را هفتگی یا ماهانه انجام دهید. این کار باعث می شود که سایت های رقیب شما اقدامی مشابه شما انجام داده و که باعث لینکدهی به سایت شما می شود.

مقالات آموزشی تولید کنید

افزایش ترافیک با تولید محتوا

همیشه مردم دنبال جواب سوال "چگونه " هستند پس باید در تولید محتوای خود بتوانید به اینگونه سوالات پاسخ دهید. خیلی از کاربران هستند که دارای ایده های آموزشی می باشند، شما می توانید با کمک آنها یک مقاله آموزشی تولید کنید و همچنین به آنها کمک کرده اید که مطلب و محتوای آنها در اینترنت نشان داده شود. یک مزیت این روش این است که نویسندگان محتوای شرکت شما، در رزومه کاری خود اسم شرکت و وبسایت شما آورده که کمک به برندسازی شما نیز میکند.

تمامی رازها و افسانه های کسب وکار خود را بیان کنید

هر کسب و کاری برای خود دارای رازها و افسانه های زیادی است که گاهی این مسائل باعث اشتباه کاربر و اطلاع نادرست به آنها می شود. شما باید تمامی این رازها و شایعات  را بیان کنید و بیان و دلیل های کافی آنها را رد یا اثبات کنید.

فرمت مقالات خود را در تولید محتوا بروز کنید

همیشه راه های جدید تولید محتوا ایجاد می شود. شما باید به عنوان یک بازاریاب محتوا، اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید. بهترین نقطه شروع هم مقالات قدیمی و بازنشر مجدد آنها است البته به طوری که لینک آدرس عوض نشود یا موضوع اصلی مقاله تغییر نکند. امروزه تولید اینفوگرافیک یا عکس بیشترین تاثیر را برمخاطب دارد، همچنین نوع فونت هایی هم که استفاده می شود بر میزان خوانایی تاثیر بسزایی دارد پس باید دراین خصوص اطلاعات خود را بروز کنید و از تکنیک های فرمتی جدید استفاده کنید.

سئو مکانیکی

هنگامی که تولید محتوای شما تمام شد، کار و وظیفه اصلی شما شروع می شود. محتوای خود را براساس سئو بنوسید. یعنی تمامی تکنیک ها مانند به کاربردن کلمات کلیدی، عنوان ها و چگالی را براساس آخرین الگوریتم سئو رعایت کنید.

نکات نگارشی را در تولید محتوا به درستی رعایت کنید

یکی از نکات پایه و اولیه ای که باید قبل از انتشار مطلب به آن توجه ویژه نمود، نکات نگارشی است. به کار بردن صحیح این نکات مانند ویرگول، کاما و نقطه  وغیره از اهمیت ویژه ای در تولید محتوا برخوردار است. به کار بردن اشتباهی هرکدام از این قواعد، باعث کج فهمی مطلب توسط خواننده می شود و تمامی زحمات شما را هدر می دهد.

مطالب طولانی بنویسید

اندازه یک محتوای استاندارد برای وبسایت، بین 2 تا 3 هزار کلمه می باشد. حداقل تعداد کلمه ای که میتوانید به کار ببرید 500 کلمه است.اگر مطلب شما کمتر از 500 کلمه باشد، از نظر گوگل ممکن است جریمه شوید چون اصلا بلاگ در نظر گرفته نمی شود و اگر بیشتر از 4 هزارکلمه باشد، بهتر است آن را در دو مقاله تقسیم کنید.

متا تگ ها عنوان  را جدی بگیرید

اولین قسمتی که توسط گوگل خوانده می شود، متا تگ عنوان می باشد. پس باید مناسب با متن بنویسید چون اگر گوگل متوجه شود که عنوان شما هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارد، وبسایت شما را جریمه خواهد کرد. 

متا تگ توضیحات را فراموش نکنید

این متاتگ هم مانند عنوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به بهینه سازی رتبه وبسایت شما کمک بسیاری می کند. وقتی که وبسایت شما توسط موتور جستجو در صفحه نشان داده می شود، توضیحات شما، زیر عنوان سایت شما نشان داده می شود. گوگل یکی از متاتگهایی را مورد بررسی قرار می دهد، همین متا تگ توضیحات می باشد. در مقاله های کمتر از 500 کلمه نوشتن این متاتگ الزامی است اما در اکثر مقالات اگر هم ننوشتید، خود گوگل متوجه می شود و به نوعی تولید می کند.

کلمات کلیدی را به درستی استفاده کنید

هیچ موردی مانند کلمات کلیدی، نمی تواند رتبه وبسایت شما را خراب کند. متسفانه اکثر تولیدکنندگان محتوا فکر می کنند هر چه بیشتر کلمه کلیدی را استفاده کنند، شانس نشان دادن مقاله آنها بیشتر است. براساس چگالی کلمات کلیدی، متوسط استفاده هر کلمه، 2 الی 3 درصد کل کلمات در یک مقاله می باشد.

از تکنیک های کلاه سیاهی در تولید محتوا اصلا استفاده نکنید

گوگل اصلا تکنیک های کلاه سیاهی را دوست ندارد و سریعا متوجه شده و هر وبسایتی را که از این تکنیک ها استفاده کرده باشد مورد جریمه گوگل قرار می گیرد.

ایجاد لینک های داخلی بین صفحات وب سایت

شما زمانی که یک صفحه ای را ایجاد می کنید، بعد از مدتی توسط گوگل ایندکس می شود. اگر این صفحه بعدا خوانده نشود، رتبه ای که وبسایت شما توسط این صفحه بدست آورده است، کم کم از بین میرود پس شما باید با استفاده از تکنیکهایی مجدد این صفحه را به گوگل نشان دهید و بهترین تکنیک ایجاد لینک های داخلی بین صفحات است مخصوصا بین مقاله های مختلف.

معرفی منبع و لینک به آن

اگر مقاله خود را وبسایتی دیگر رونوشت کرده اید، بهتراست منبع آن را ذکر کنید و لینک به منبع آن را قرار دهید تا توسط گوگل جریمه نشوید و اینکه کاربر به شما اطمینان میکند که محتوای تولیدی شما دارای اعتبار می باشد.

شکل و زیرعنوان را فراموش نکنید

در تولید محتوا باید به چند نکته دقت داشته باشید : اول اینکه نوشتن متن خالی باعث اذیت شدن کاربر می شود و میتوان گفت که اصلا متن شما به هیچ وجه خوانده نمی شود. باید سعی کنید متن خود را بشکنید و برای هر قسمت یک زیرعنوان جداگانه و عکس به کار ببرید چون باعث بهتر خوانده شدن متن می گردد و کاربر متن شما بهتر درک میکند.

محتوای شما باید در گوشی موبایل به درستی نشان داده شود

تولید محتوا و مشاهده در موبایل

امروزه اکثرا کاربران از طریق گوشی موبایل خود به اینترنت متصل می شوند پس محتوای شما باید به خوبی در گوشی ها نمایش داده شود. مهمترین بخش اندازه قلم متن می باشد.

خود را معرفی کنید

برای کاربری که برای بار اول مقاله شما را می خواند، خیلی مهمه که بداند شما کی هستید؟ بهتر است در بخشی از مقاله، شرکت و خدمات خود را معرفی کنید مثلا می توانید برای مثال از شرکت خود استفاده کنید و تجربیات خود را قرار دهید، چون هم مثال را برای کاربر ملموس تر کرده اید و همچنین خود را معرفی کرده اید.

مقالات مرتبط را بخش بندی کنید

یکی از استراتژی های تولید محتوا این است که هر محتوا و مقاله ای که ایجاد می شود، در یک بخش قرار گیرد چون هم کاربر میتواند با توجه به علاقه خود وارد بخش مربوطه شود و هم لینک دهی داخلی آن آسان تر است