چگونگی پیروزی ترامپ در انتخابات ایالات متحده به قلم حسام صالحی

ترامپ

با توجه به اینکه شخصا انتضار نداشتم که این انتخابات مهم با کاندیده هایی که هیچکدوم شاید صلاحیت لازم رو نداشتن برگذار بشه،اما برگذار شد و آقای ترامپ با رای الکترال بیشتر رییس جمهور ایالات متحده ی آمریکا شد.

 

(رای الکترال اینگونه محاسبه میشود: هر ایالت باتوجه به تعداد نمایندگان در کنگره و سنا  رای الکترال دارد مـثلا کالیفرنیا 55 رای الکترال دارد که البته تعداد نمایندگان کنگره بسته به جمعیت ایالت و نمایندگان سنا هر ایالت دوتا است، اگر کاندیدایی بیشترین رای را در ان ایالت داشته باشد تمام رای الکترال ان ایالت را ازان خود میکند.)

 

با توجه به این که تعداد کلی ارای خانم کلینتون حدود دو ونیم میلیون بیشتر از اقای ترامپ بود اما با توجه به ارای بیشتر الکترال ترامپ رییس جمهور ایلات متهده شد.

 

پیشینه ی سیاسی خانم کلینتون باتوجه به پست وزارت خارجه اش در دورهی اول ریاست جمهوری اقای اوباما و البته بانوی اول بودنش در دوران بیل کلینتون به مراتب بیشتر از اقای ترامپ است اما نکات بسیاری در دوران تصدی وزارت خارجه باعث ضعف و فشار جمهوری خواهان امریکا بر غلیه خانوم کلینتون شد.

ولی در این بین محبوبیت بیشتری در بین نسل جوان تر امریکا به نسبت رقابای دیگر داشت و حتی حمایت مشاهیر و سلبریتی ها هم به نفع خانوم کلینتون بود اما درنهایت نتوانست از این جریان برای پیروزی بهره ی کامل بگیرد.

بنظر خیلی از کارشناسان بهتر بود کاندیدای نهایی دموکرات ها آقای برنی سندرز میشد تا از ضعف کمتری در مقابل جمهوری خواهان امریکا برخوردارباشند.

 

در مقابل اقای ترامپ اقتصادان با شعار های تند و تیز خود همانند زمانی که مجری تلوزیونی بود سروصدای بسیاری بپا کرد،شاید در اوایل کسی فکر نمیکرد که او پیروز انتخابات شود و از سخنان و حرکات او بیشتر برای طنز و سرگرمی استفاده می کردند اما به هر حال چیزی بنام تبلیغات منفی وجود ندارد و همین حکایات مفرح،ایشون رو بیش از پیش سر زبان ها انداخت.

از طرفی در ایالات متحده معمولا پس از هر دو دوره قدرت در اختیار حذب مقابل قرار میگیرد بطور مثال بعد از دوره ی اقای بوش تندرو و جمهوری خواه تصدی ریاست جمهوری به عهده ی باراک اوباما ی میانه رو و دموکرات درآمد و قاعدتا بعد از ایشون هم نوبت یک جمهوری خواه می شد.

 

البته به عقیده ی این جانب ریاست جمهوری آقای ترامپ منافعی هم برای جهان دارد بطور مثال حضور سیاست مدارن تندرو تاثیر خوبی بر اقتصاد جهانی دارد و از طرفی به جنگ های نیابتی طولانی مدت میتواند خاتمه بدهد اما به هر حال امیدواریم در این بین کشور ما از این جریان سود ببرد.

 

 

با سپاس 

حسام صالحی